F1 2012

Metal Gear Solid 4

Novinky, obrázky, videa…

Průvodce hrou 1.část

Poslední Snakeovo dobrodružství exceluje mimo jiné skutečně komplexními pohybovými a bojovými schopnostmi, které se jinde běžně nevidí. Díky tomu je ovládání hlavní postavy poměrně složité na zapamatování, tedy alespoň v tom případě, kdy chcete využít všech dovedností a technik, kterými Snake disponuje. Proto jsme tomuto aspektu věnovali největší část našeho průvodce, ale odkrýváme také další věci, jako jsou režimy pozornosti nepřátel, nebo tipy pro kradmé plížení a boj.

Jak nejrychleji proniknout do hry

MGS4 patří mezi tituly, které se nenaučíte za pochodu, nýbrž je třeba ještě před spuštěním vlastní kampaně řádně procvičit všechny možnosti a schopnosti, stejně tak se seznámit s ovládáním postavy a zákony zdejšího světa. I když vám průvodce Otacon v průběhu hraní sem tam radí, všechny možnosti pohybu i boje ale neozřejmí. Proto byste měli ihned po prvotní instalaci zamířit na virtuální střelnici (Virtual Range).

Její výhoda nespočívá ani tak ve střídmém a počítačově generovaném prostředí, nýbrž spíše v důsledném vysvětlení všech možností pohybu i boje na blízko a dálku. Textové informace si lze ihned ověřit v praxi na obnovujících se virtuálních vojácích, kteří pro vás nejsou žádnou hrozbou. Ne nadarmo je v krabičce s hrou přibalen i velmi podrobný obrázkový návod. Pohotově si v něm kdykoli najdete informaci o všech technikách, které Snake umí, ovšem musíte se spokojit s angličtinou.

Pro všechny ostatní dále ozřejmíme techniky a možnosti pohybu i boje, animace a popis ale naleznete také v pozastavené hře pod položkou „Briefing“. Právě první brífink k misi tvůrci doporučují spustit až po absolvování virtuálního výcviku na střelnici, kdy se vám alespoň základní ovládání dostane trošku pod kůži. Nechybí praktické titulky při hře i ve filmečcích, jen si je nezapomeňte před spuštěním nové hry nejdříve aktivovat v hlavním menu (položka Options).

Přehled ovládání
Pro mnohé to bude možná nošením dříví do lesa, ovšem ovládání MGS4 je natolik komplexní, že jsme se rozhodli vysvětlit ovládací schéma namapování tlačítek joypadu, aby bylo vše zřejmé i méně jazykově nadaným hráčům. Navíc je to nutné pro pochopení další kapitoly, která se bude věnovat výuce pohybových a bojových schopností.

Pohybové možnosti

Snake se od minula naučil ještě několik nových pohybů, takže se nyní dá říci, že skoro neexistuje pohybový prvek, který by neuměl. Nicméně vhodná volba určitého pohybu pro danou situaci je klíčová pro to, aby Snake zůstal pokud možno neodhalen a mohl se přesunovat bez nežádoucí pozornosti nepřátel v okolí. Levá páčka slouží tradičně pro pohyb, tedy při mírném odklonění pro chůzi a při silném pro běh. Mějte na paměti, že je vždy lepší používat tichou chůzi, protože kroky nedělají takový rámus, jako běh.

MGS4 není Quake, kde zastavení = smrt, ale naopak je důležité zůstat stále potichu a co nejvíce v krytu. Však vám Otacon hned připomene, že jste na tajné misi, takže je nejlepší nedávat o sobě vůbec vědět. Hra je navržena tak, že kromě bossů lze naprostou většinu úrovní projít bez odhalení a bez zabíjení nepřátelských vojáků. Není nic složitého se o to pokusit.

Praktická je možnost visení z římsy, potažmo ručkování v závěsu, což se využije např. v případech, kdy vás překvapí nepřátelský voják na vyvýšené plošině a v blízkosti není možnost jiného krytu. Když skočíte dolů, Snake se sám přichytí a zůstane viset, ovšem pozor – nemůže takto zůstat moc dlouho. Ubývající stupnice pod ukazatelem života zobrazuje zbývající čas, než se Snake unaví a pustí.

Držte se při zemi
Naprosto nepostradatelnými jsou přikrčení a leh. Právě v přikrčení by se měl Snake pohybovat co nejvíce, protože tak má stále slušnou rychlost a oproti vzpřímené chůzi i bonus na kamufláž. Mezi těmito pozicemi přepíná tlačítko X. Vzpřímený běh spíše používejte při překonávání odkrytých prostor bez možnosti krytí. Pokud vás přitom nepřátelé zahlédnou, jejich kulkám se vyhnete parakotoulem (tlačítko X stisknuté za běhu). Jelikož chybí klasický skok, tato schopnost jej nahrazuje. Přidržením tlačítka X Snake dokonce skočí a sám se po dopadu složí rovnou do lehu k zemi.

V inventáři předmětů je vhodné mít předvolené balíčky s jídlem (Rations), protože pokud vás zabijí, automaticky se z nich doplní celý život. V opačném případě Snake umře a je třeba pokračovat z posledního checkpointu. Je také vhodné jen nenásledovat nejpřímější cestu k cíly mise, nýbrž prozkoumávat okolní prostředí a hlavně temná zákoutí, protože se v nich často skrývají užitečné předměty, balíčky s jídlem a náboje. Podobně se munice a zbraně dají nalézt i u mrtvol. Pokud mrtvého vojáka protřepete pomocí tlačítka gamepadu, často z něj ještě něco vypadne. Držením tlačítka lze mrtvého také odtáhnout na bezpečné místo.

Zbraně

Snake může používat prakticky všechny zbraně, na něž narazí. Jenže to až tak docela neplatí u zbraní jednotek PMC, což jsou vaši úhlavní nepřátelé. Jejich výbava je geneticky uzamčená k určité osobě (ID locked) a bez jejího odemčení ji nelze využít. Naštěstí vám vždy pomůže obchodník se zbraněmi Drebin, dostupný od určitého okamžiku z pozastavené hry, který dokáže zbraně odemknout tak, abyste je mohli dále normálně používat. Není to ale zadarmo. Platidlem jsou v MGS4 tzv. Drebinovy body (Drebin points), které automaticky získáváte za nalezení stejného typu zbraně, kterou již vlastníte. Počet těchto bodů je zobrazen pod mapou v pozastavené hře. Podobně si u obchodníka s opičkou můžete zakoupit i další náboje, nebo přídavná zařízení do některých zbraní.

Mějte na paměti, že každá nalezená zbraň nebo předmět se sice uloží do inventáře, ale nikoli do slotů pro rychlý výběr, kam je musíte napřed uložit ručně. Ze začátku jsem se tak hodně divil, proč právě nalezenou pušku nevidím v rychlém výběru po stisknutí tlačítka R2. Skvělé je, že si ve hře můžete libovolně volit mezi automatickým a manuálním zaměřováním (tlačítko čtverce). Samočinné míření je sice rychlé a pohodlné, ale ručním zacílením můžete zase rozdávat efektní headshoty na první výstřel. Pozor ale na vojáky s přilbou. Na ně platí až druhá kulka, první výstřel dokáže přilba ještě zachytit.

CQC techniky boje na blízko

Tento bojový systém se objevil již v předchozím dílu MGS, ale ve čtyřce byl ještě rozšířen, takže nyní tvoří asi nejsložitější a nejkomplexnější část ovládání postavy. Klíčové pro jeho provedení je tlačítko R1, jenž se musí vždy stisknout. Výsledný chvat, nebo pohyb pak závisí na kombinaci s dalšími tlačítky. Je důležité, že CQC techniky Snake použije, jen pokud má volné ruce, nebo pokud drží jednoruční zbraň.

Jestli je zbraň kompatibilní s CQC technikami, zjistíte z jejího ukazatele v pravém spodním rohu obrazovky, kde musí „svítit“ symbol „CQC“. Když Snake drží obouruční zbraň, tedy např. samopal, pouze skopne nepřítele k zemi. Snake dokáže v rámci technik CQC zpacifikovat, nebo zlikvidovat nepřátele ve své blízkosti sedmi různými způsoby. Ty si nyní představíme. Všech sedm chvatů vychází vždy z držení nepřítele pod krkem, což Snake provede, pokud těsně u protivníka stisknete a podržíte tlačítko R1.

Přehled technik
Omráčení a shození nepřítele na zem – druhý stisk tlačítka R1 + vychýlení levé páčky

Vypíchnutí zbraně z rukou nepřítele – rychlé krátké stisknutí tlačítka R1

Omráčení drženého nepřítele – trvalé držení stisknutého tlačítka R1

Shození nepřítele na zem a jeho zalehnutí – tlačítko R1 + vychýlení levé páčky z pokleku

Okamžité zabití nepřítele drženou zbraní – stisknutí tlačítka trojúhelníku

Použití drženého nepřítele jako živého štítu – stisknutí tlačítka L1 (střelba tlačítkem R1)

Odtažení drženého nepřítele – vychýlení levé páčky

Režimy pozornosti nepřátel

Normal phase
Podobně jako v minulých dílech, nabývají i v MGS4 nepřátelé čtyř různých druhů pozornosti. V normálním režimu o Snakeově přítomnosti nic netuší, nikoho nehledají a jen stále opakují svoji hlídkovou cestu. Snake se ale může prozradit několika způsoby. Nepřítel jej zahlédne, nebo postřehne nějaký pohyb ve výhledu. Vojáci také reagují na střelbu a jakýkoli nepatřičný zvuk. Pokud je hlídka takto vyrušena, ještě nevyvolá poplach, nýbrž se jde nejdříve podívat za zdrojem zájmu. Stále se lze někam schovat za využití OctoCamo (představujeme níže), nebo hrát mrtvého.

Alert phase
Pokud ale Snakea nepřátelé zahlédnou, okamžitě spustí červenou výstrahu (Alert Phase), načež se jej snaží dostihnout a zabít. Navíc okamžitě zavolají posily, tudíž je vhodné vartujícího vojáka co nejdříve zlikvidovat. V tomto režimu pozornosti nepřátelé stále vědí, kde se Snake nachází, tedy do doby, než se mimo jejich zorné pole poroučí do úkrytu. Uniknutí z jejich výhledu je jediný způsob (mimo likvidace) jak tuto fázi ukončit.

Evasion phase
Pokud se Snake ukryje mimo zraky pátrajících vojáků, nepřátelé po něm budou stále agresivně pátrat ve žlutém módu úniku (Evasion Phase). V tomto režimu nepřátelé aktivně prohledávají skříňky, kontejnery, nahlíží pod překážky a jsou pozorní k jakékoli anomálii, jako je např. mrtvé tělo. Při této situaci je dobré zůstat bez hnutí zakamuflovaný v dobrém úkrytu.

Caution phase
Nakonec se na několik desítek sekund nepřátelští vojáci přepnou do bílého režimu opatrného sondování okolí, ovšem nyní se již vrátí na svoji původní hlídkovou trasu. Pokud znovu nezmerčí nebezpečí, nastane poté opět normální mód, v případě znovuobjevení Snakea se vojáci přepnou do červené výstrahy.

Stavy nepřátelských vojáků

Výmluvné jsou také oblíbené výstražné ikonky nad hlavami vojáků PMC, podle kterých se dá usuzovat jejich momentální stav. Žlutý vykřičník značí vojáka, kterého vyrušil z hlídky nepatřičný zvuk, nebo objekt. Oproti tomu červený vykřičník se objeví nad vojákem, který Snakea přímo zahlédne. Nakonec zelený otazník poukazuje na stav nepřítele, který je připraven k útoku na podezřelý jev. Pokud spatříte některou z těchto ikonek, je lepší se ihned stáhnout a ukrýt, popř. pro vyznavače akčnějšího postupu ihned takového vojáka zlikvidovat, aby nestihl varovat ostatní.

Pokaždé, když Snake eliminuje dalšího člena nepřátelské PMC, zvýší se jeho reputace u spřátelených milicí. Ovšem na druhou stranu pokud Snake zabije člena spřátelené militantní bojůvky, milice ho začnou považovat také za svého nepřítele. Vojáci PMC jsou totiž geneticky centrálně ovládaní, takže mají naprogramováno, že Snake je jejich nepřítel. Tudíž je nikdy nelze mít na své straně, ale skrze systém Solid Eye si můžete promítnout jejich momentální náladu a rozpoložení.

Jsou to čtyři barevné čínské znaky u jejich osobního grafu, kde je také vidět aktuální život a jméno zbraně, kterou drží v rukách. Zelený znak poukazuje na vojákův velký strach, takovéto členy PMC je lehké zpacifikovat. Modrý znak znamená smutek, takže voják není tolik ostražitý. Žlutý symbol je radost, tudíž voják bere svoji službu vážně a poslední je oranžový znak, který značí vztek. Tito vojáci jsou více nebezpeční a je radno se jich zbavit co nejdříve.

Pokud si to rozházíte u spřátelené milice, můžete si pojistit jejich náklonnost darováním nějakého předmětu ze své výstroje, např. přebytečné dávky potravin (Ration). Často vám na oplátku také dají nějakou méně či více užitečnou věc. Darování se provede tak, že nejprve vyberete z inventáře předmětný dar, přistoupíte blíže k darované osobě, podržíte tlačítko L2 a současně stisknete tlačítko trojúhelníku.

Příště: tipy pro kradmý postup, kruh ohrožení, navigace ve hře, Solid Eye a MK II a další…
Zdroj: Tiscali Games

Share and Enjoy:
  • Print
  • email
  • PDF
  • Add to favorites
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Twitter

Zanechat odpověď